'Stomp niet af, stomp terug' | 20 jaar theaterkritiek van Wim Van Gansbeke

(c) Johan Gerber

STOMP NIET AF, STOMP TERUG
de theaterkritiek van Wim Van Gansbeke

Uitgeverij EPO, 150 x 225 mm, ruim 400 pagina's, met foto's.

‘Het kwaad dat recensenten doen, leeft na hen voort. Het goede valt meestal nog voor hun gebeente aan de vergetelheid ten prooi.’ (Wim Van Gansbeke)

‘De scherpschutter’, ‘de theaterhakbijl van dienst’, ‘de theaterkritische zeis van Omroep Brabant’, ‘een ratelend machinegeweer met kogels die niets overeind laten’: allemaal betitelingen voor recensent Wim Van Gansbeke. Tussen 1977 en 1994 ontpopte hij zich tot de vaandeldrager van de Vlaamse theaterkritiek: eerst met zijn radde tong op Radio Brabant, dan met zijn scherpe pen in De Morgen. Bij zijn overleden op 16 februari 2008 werd hij in laudatio’s ten grave gedragen als een halve mythe.

Het boek Stomp niet af, stomp terug wil het werk van Wim Van Gansbeke opnieuw centraal stellen. Een bloemlezing van een kleine honderd kritieken biedt niet alleen een haarfijne en soms erg enthousiaste kijk op theater, maar vouwt ook een hele reeks historische voorstellingen terug open. De recensies worden ingeleid door theaterjournalist Wouter Hillaert, met nadruk op de verschuivende criteria van Van Gansbeke. Hoe weerspiegelen zijn kritieken de grote omwentelingen in het theater van toen? Er is immers iets wonderlijks aan theaterrecensies. Elke dag dienen ze om de patatten op te schillen. Na twintig jaar maken ze samen een geschiedenis.

Lees hier het voorwoord.

Het boek verscheen op 26 augustus 2010 in beperkte oplage, en ligt intussen in de betere boekhandel. Het is ook te bestellen via uitgeverij EPO.

Adressen boekhandels

  • De Groene Waterman, Wolstraat 7, 2000 Antwerpen
  • Passa Porta, A. Dansaertstraat 46, 1000 Brussel
  • Walry, Zwijnaardsesteenweg 6, 9000 Gent
  • bookshop van het Theaterfestival, deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen (enkel tijdens het Theaterfestival, van 26 augustus tot en met 4 september)

 Met de steun van deBuren

logo deBuren

foto Wim Van Gansbeke: (c) Johan Gerber

share